lördag 11 augusti 2012

Underbara lördag, sol & gudomliga stora muffins!

I dag har vi haft en väldans bra lördag med allt vad det innebär! Jag började dagen med muffinsbak för kommande utflykt - att sen utflykten blev flyttad till trädgården är ju en annan sak ;-) Jag var riktigt sugen på att baka så där härligt stora muffins - de blev toppengoda! Jag har blandat ner Japp o marsmallows, så man kan ju säga att dessa innehåller precis det man behöver ;-)

Jag ber om ursäkt för att jag just nu är en urusel bloggare... har helt tappat bort mig känns det som. Men...jag kommer snart i gång igen, har ju massor jag vill skriva om o visa.

 Jag hoppas att Ni alla mår bra o att Ni får njuta av sköna sommarkvällar för er som börjat jobba!






Stora amerikanska muffins med choklad, marsmallows o Japp

ca 8 st

4 dl vetemjöl
1 ¾ dl strösocker
4 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakaopulver
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl rapsolja

200 g mörk eller ljus choklad
1 dubbeljapp
En eller ett par nävar med minimarsmallows

Värm ugnen till 175 grader.
Blanda mjöl, strösocker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakaopulver väl.
Vispa ihop ägg, mjölk och rapsolja i ca 1 minut med elvisp eller KitcheAid.
Häll ner äggvispet i mjölblandningen och blanda till en jämn smet. Blanda ner marsmallows... (jag tog lite väl många ;-))
Fördela smeten i pappersformar för Amerikanska muffins. Fyll dem till ungefär hälften.
Dela chokladkakan i halvstora rektangulära bitar och tryck ner dem lite lätt, med kortsidan först, i muffinsarna. Skär även jappen i lagom stora bitar o tryck ner i mitten av din muffins
Grädda 20-25 minuter i mitten av ugnen.



Jag har haft en bra vecka med jobb o annat. Tacksam över att jag runt mig har engagerade o vänliga medmänniskor som verkligen har en förmåga att bry sig o intressera sig för hur andra har det!

Fick en fin överraskning i veckan, som jag njuter o gläds åt. Lyckliga mig!!

Ha en fortsatt skön helg!!

2 kommentarer:

Sweet Passion sa...

åh va gott,nu blev ja allt sugen.undrar dem där muffinsformarna vart kan man köpa såna?

Ida sa...

Fina :) Skulle va kul om du ville kika in på min blogg och lämna ett avtryck :)