torsdag 22 mars 2012

Oreocookies på hög!

Nu är det dags för ett smarrigt inlägg, denna vecka har bara rullat på men nu är jag här ;-) Har ju en massa att visa...

I helgen bakade jag Oreocookies, fyllde med vit chokladfrosting!! Gottit!!




Oreocookies
ca 20 kakor
Ugn 175 grader, 8-10 minuter

1 1/2 dl socker
1 dl kakao
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
150 g rumsvarmt smör
1 ägg, lätt uppvispat

Blanda de torra ingredienserna o rör sedan ner smöret (man kan med fördel använda flytande smör). Blanda till sist i ägget. Gör ca 40 runda bollar o platta till dem lite, rulla först till rulle o skär i lagom stora bitar som du rullar. Jag valde i stället att klavla ut degen  till några millimeters tjocklek o måtta ut runda kakor. Lägg kakorna på bakplåtspapper på en plåt. Grädda mitt i ugnen ca 8-10 minuter. Låt kakorna svalna.

Dags för frosting:


Vit chokladfrosting
215 g smör
270 g florsocker
170 g vit choklad


Vispa smör och florsocker pösigt. Smält chokladen, låt den svalna. Tillsätt

chokladen i smörkrämen och vispa slät med elvisp. Fyll din spritspåse o använd en liten rund tyll. Spritsa liten klick i mitten på en kaka o sätt sedan en kaka på.


Alla nöjda o glada - barnen överförtjusta!!

...imorgon kommer annat tips på till vad du kan använda kakorna om du inte vill fyll alla...


 

2 kommentarer:

Rebeccca (aka Marängel) sa...

Superfina, men måste bara fråga, var de lika oreos i konsistensen också?

Linda sa...

Hej Rebecka!! Jo det tycker jag att de var, klart ju längre de får gräddas desto knaprigare... Jag älskar knapriga kakor!!

Tack för besök!!