lördag 21 augusti 2010

Härliga pyssliga dag!!



I dag har jag o lillasyster bara varit hemma o pysslat o myst! Fått massvis gjort!! Vi har bakat polkagriscookies, kanel o vaniljbullar o sen en härlig plommonpaj!!




12 st plommon
2 st ägg
1,5 dl socker
1,5 dl vetemjöl
50 gram smör
10 gram pärlsocker
1 tsk kanel

Tillagning
Kärna ur plommonen. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Rör ner mjölet. Häll upp smeten i en smord o bröad rund sockerkaksform. Tryck ner plommonen. Hyvla smöret med osthyvel och lägg det på plommonen. Strö på pärlsocker och kanel. Grädda i 175 grader i ca 30-35 minuter. Känn med en sticka, när den är torr då är kakan klar att ätas med marsan, vaniljsås eller vaniljgrädde (marsansås blandat med vispad grädde)

Kanelbullar!! Vi fyllde vaniljbullarna med äkta vaniljpulver o smör. Penslade med ägg o lade flagad mandel o pärlsocker uppepå!

Finns det något godare är varma nygräddade bullar??


Polkagriscookies!

100 g smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker (tog lite mindre...)
1 msk ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Sätt ugnen på 175 grader
Skär smöret i tunna skivor o vispa detta pösigt med socker. Tillsätt vaniljsocker, sirap, mjöl o bakpulver.
Arbeta snabbt i hop till en deg. Jag krossade polkagrisarna i min mortel o blandade sedan ner i degen.
Jag valde att rulla bollar av degen, men man kan ju klart göra snitt oxå (3 rullar som sedan skärs efter att de varit i ugnen)
Grädda mitt i ugnen tills de fått fin färg o bubblat färdigt!!
Cookiesarna blev väldigt tunna, men väldigt knapriga o goda





Inga kommentarer: